Schrijven over schrijven

Schrijven over schrijven

IMG_0265

Schreven jullie vroeger op de lagere school ook korte tekstjes in elkaars agenda: “wie dit leest is gek”? Heel flauw, ik weet het, maar tot een week geleden had ik er nooit echt verder over nagedacht. Want wie leest is natuurlijk helemaal niet gek. Sterker nog, wie kan lezen is juist erg bevoorrecht.

Stel je eens voor, waar zouden we zijn zonder kennis van het geschreven woord? Kun je dan een gerecht bestellen van een menukaart? Weet je dan of je magere of volle yoghurt koopt? Kun je dan een treinkaartje kopen? Emails sturen of ontvangen? Gebruiksaanwijzingen van medicijnen begrijpen?

Het is moeilijk voor te stellen dat mensen in Nederland zo leven, maar toch komt het voor. En nog niet zo heel zelden ook! Er zijn in Nederland wel 250.000 analfabeten en 1,3 miljoen laaggeletterden. Laaggeletterd wil zeggen dat mensen bijvoorbeeld wel afzonderlijke woorden kunnen lezen maar geen hele zinnen. Er wordt gezegd dat analfabetisme en laaggeletterdheid momenteel het grootste probleem van de Nederlandse samenleving is. Tijd om er iets aan te doen!

Vandaag – 8 september – is de dag van alfabetisering, en in dat kader werd ik gevraagd of ik een gekalligrafeerde zin of tekst wilde schrijven. Het idee erachter is dat kalligraferen voor ons net zo lastig is als ‘gewoon’ schrijven voor analfabeten. En het was ook best lastig! Ik heb vroeger gekalligrafeerd maar dat is natuurlijk alweer een tijdje geleden. Bij elk streepje moest ik kijken in welke richting deze moet, hoe krom het moet zijn, of er op het laatst een ‘zwiepje’ aan de letter komt of niet – het duurde wel even voordat je één letter af had. In de foto hierboven kun je nog zien hoe ik geoefend heb. 😉

Er worden deze week ook heel wat activiteiten georganiseerd in Nederland, zoals gedichtenwedstrijden en voorleesmiddagen op scholen en in tehuizen. Met zo’n bezigheden komt er hopelijk meer aandacht voor de alfabetisering. Ook als blogger hoop ik mijn steentje bij te kunnen dragen. Ook al zijn het kleine stapjes, samen komen we er wel!

 

 

Previous post
The second week of Sophie
Next post
Too cute to be true

No Comment

  1. September 8, 2016 at 7:30 am — Reply

    Dat wist ik nog niet, dat er nog zoveel mensen zijn die niet (goed) kunnen lezen of schrijven…
    Indrukwekkend! Wat goed dat jij je steentje bijdraagt, ik kan me niet voorstellen dat ik geen ontspannend boek zou kunnen lezen, of al deze leuke blogs…
    Fijne dag nog,
    Sigrid
    PS: Wat heb je netjes geoefend! 😉

  2. September 8, 2016 at 8:45 pm — Reply

    Wat goed dat jij aandacht besteed aan dit onderwerp! Als onderwijsassistent in groep 3 mag ik elk jaar weer genieten hoe de kinderen in een half jaar tijd leren lezen en schrijven. Het is onvoorstelbaar dat de kinderen in zo korte tijd al die boogjes, stokjes en samenstellingen van boogjes en stokjes in de meest korte tijd zien als op zich zelf staande letters. Maar als onderwijsassistent zie ik ook altijd de keer zijde. Die kinderen die niet zo gemakkelijk in een half jaar tijd al die verschillende letters uit elkaar leren te houden. Die niet zo gemakkelijk die letters tot een woord weten te vormen. Zij die groep 3 nog een keertje doen. Omdat het echt niet lukte. Of die ook in groep 4 en 5 en in de nog hogere groepen extra begeleiding nodig hebben om dat lastige lezen en schrijven onder de knie te krijgen. Die kinderen die thuis hard moeten oefenen om zo wie zo een beetje een voldoende te kunnen scoren. Of die ondanks al dat oefenen die voldoende toch niet weten te halen. Mooi dat er aandacht is voor alfabetisering. En ook voor deze kinderen die zo keihard hun best doen wil ik graag een lans breken! Want lieve doorzetters: jullie zijn mijn Kampioenen!

  3. September 10, 2016 at 8:54 pm — Reply

    Ja, dat is een groot probleem. En meestal zijn die mensen er goed in om het te verbloemen, zodat je het niet eens in de gaten hebt. Mooi, dat jij er op deze manier aandacht aan besteed. Ik wist niet dat er een speciale dag voor was.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Back
SHARE

Schrijven over schrijven